- Mieszkaniec
- >
- Wydawanie zezwoleń na usunięcie drzew i krzewów
Wydawanie zezwoleń na usunięcie drzew i krzewów
KROK PO KROKU
- Pobierz, wydrukuj i wypełnij wniosek oraz jeśli reprezentujesz spółdzielnię mieszkaniową lub wspólnotę mieszkaniową, stosowne oświadczenie o udostępnieniu informacji o zamiarze złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów (patrz punkt Pliki do pobrania) lub napisz je samodzielnie (formularze wniosku i oświadczeń nie są obligatoryjne).
- Do wniosku dołącz wymagane dokumenty (patrz dział: Wymagane dokumenty).
- W przypadku prowadzenia sprawy przez pełnomocnika, dołącz oryginał pełnomocnictwa lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa, dokonaj opłaty skarbowej i dowód jej wniesienia dołącz do ww. dokumentu.
- Jeżeli nie jesteś właścicielem lub użytkownikiem wieczystym nieruchomości, zarządcą nieruchomości będącej własnością Skarbu Państwa, nie reprezentujesz spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej,
w której właściciele lokali powierzyli zarząd nieruchomością wspólną zarządowi lub też posiadaczem nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym, niebędącym żadnym z wyżej wymienionych podmiotów, do wniosku dołącz zgodę jej właściciela. Jeżeli nie jesteś jedynym właścicielem nieruchomości do wniosku należy załączyć zgodę pozostałych współwłaścicieli. - Dokumenty złóż w Urzędzie Miejskim w Suszu lub wyślij pocztą.
- Zostanie wszczęte postępowanie administracyjne, w trakcie którego dokonana zostanie wizja lokalna, o czym zostaniesz poinformowany drogą pisemną.
- Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego twoja sprawa zostanie załatwiona w ciągu 1 miesiąca, a w sprawach skomplikowanych w ciągu 2 miesięcy. W przypadku uzupełnień braków we wniosku termin może ulec wydłużeniu.
- Decyzja zostanie dostarczona pocztą lub możesz odebrać ją osobiście
w Urzędzie Miejskim w Suszu (w tym celu zadeklaruj na wniosku chęć osobistego odbioru).
WYMAGANE DOKUMENTY
Wniosek posiadacza nieruchomości, o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów, zawierający:
- imię, nazwisko i adres albo nazwę i siedzibę posiadacza i właściciela nieruchomości albo właściciela urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego;
- oświadczenie o posiadanym tytule prawnym władania nieruchomością (plik) albo oświadczenie o posiadanym prawie własności urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego;
- zgodę właściciela/współwłaścicieli nieruchomości, jeżeli jest wymagana.
- nazwę gatunku drzewa lub krzewu;
- obwód pnia drzewa mierzony na wysokości 130 cm, a w przypadku gdy na tej wysokości drzewo:
- posiada kilka pni – obwód każdego z tych pni,
- nie posiada pnia – obwód pnia bezpośrednio poniżej korony drzewa;
- wielkość powierzchni, z której zostanie usunięty krzew;
- miejsce, przyczynę, termin zamierzonego usunięcia drzewa lub krzewu (termin określa ważność wydanej decyzji), oraz wskazanie czy usunięcie wynika z celu związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej;
- rysunek, mapę albo wykonany przez projektanta posiadającego odpowiednie uprawnienia budowlane projekt zagospodarowania działki lub terenu w przypadku realizacji inwestycji, dla której jest on wymagany zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane – określające usytuowanie drzewa lub krzewu
w odniesieniu do granic nieruchomości i obiektów budowlanych istniejących lub projektowanych na tej nieruchomości; - projekt planu:
- nasadzeń zastępczych, rozumianych jako posadzenie drzew lub krzewów,
w liczbie nie mniejszej niż liczba usuwanych drzew lub o powierzchni nie mniejszej niż powierzchnia usuwanych krzewów, stanowiących kompensację przyrodniczą za usuwane drzewa i krzewy lub - przesadzenia drzewa lub krzewu, jeżeli są planowane, wykonany w formie rysunku, mapy lub projektu zagospodarowania działki lub terenu, oraz informację o liczbie, gatunku lub odmianie drzew lub krzewów oraz miejscu
i planowanym terminie ich wykonania;
- nasadzeń zastępczych, rozumianych jako posadzenie drzew lub krzewów,
- decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach albo postanowienie w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia w zakresie oddziaływania na obszar Natura 2000, w przypadku realizacji przedsięwzięcia, dla którego wymagane jest ich uzyskanie zgodnie z ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz
o ocenach oddziaływania na środowisko, oraz postanowienie uzgadniające wydawane przez właściwego regionalnego dyrektora ochrony środowiska w ramach ponownej oceny oddziaływania na środowisko, jeżeli jest wymagana lub została przeprowadzona na wniosek realizującego przedsięwzięcie; - zezwolenie w stosunku do gatunków chronionych na czynności podlegające stosownym zakazom dotyczącym ich niszczenia, jeżeli zostało wydane;
- pełnomocnictwo – w przypadku wyznaczenia pełnomocnika (oryginał lub odpis notarialnie poświadczony za zgodność z oryginałem);
- dowód wniesienia opłaty skarbowej za złożenie pełnomocnictwa – 17 zł;
- oświadczenie spółdzielni mieszkaniowej o udostępnieniu informacji o zamiarze złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów (plik);
- oświadczenie zarządu wspólnoty mieszkaniowej o udostępnieniu informacji
o zamiarze złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów (plik).
OPŁATY
- 17 zł – opłata skarbowa za pełnomocnictwo (od każdej osoby udzielającej, za dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa lub prokury - nie dotyczy osób najbliżej spokrewnionych).
- Zapłaty opłaty skarbowej można dokonać przelewem lub przekazem na rachunek bankowy lub w dowolnej kasie urzędu: Urząd Miejski w Suszu nr konta: 92 8320 0005 0000 0114 2000 0220.
- Ustalone decyzją stawki opłat pobieranych za usuwanie drzew i krzewów określa Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 3 lipca 2017 r. w sprawie wysokości stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów.
MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW
- Kancelaria Urzędu Miejskiego w Suszu, ul. Wybickiego 6, pok. 102 (w godzinach pracy urzędu)
- Wnioski można również składać poprzez e-doręczenia lub w poprzez platformę ePUAP z wykorzystaniem podpisu elektronicznego
INNE INFORMACJE
1. Drzewa i krzewy niewymagające uzyskania zezwolenia na usunięcie określa art. 83f ustawy o ochronie przyrody, w tym, bez zezwolenia wolno usuwać m.in.:
- krzew albo krzewy rosnące w skupisku o powierzchni do 25 m2;
- krzewy na terenach pokrytych roślinnością pełniącą funkcje ozdobne, urządzoną pod względem rozmieszczenia i doboru gatunków posadzonych roślin, z wyłączeniem krzewów w pasie drogowym drogi publicznej, na terenie nieruchomości lub jej części wpisanej do rejestru zabytków oraz na terenach zieleni;
- drzewa, których obwód pnia na wysokości 5 cm nie przekracza:
- 80 cm - w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
- 65 cm - w przypadku kasztanowca białego, robinii akacjowej i platana klonolistnego,
- 50 cm - w przypadku pozostałych gatunków drzew.
- drzewa lub krzewy, które rosną na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej - W TYM PRZYPADKU NALEŻY DOKONAĆ ZGŁOSZENIA ZAMIARU USUNIĘCIA DRZEWA LUB KRZEWU - plik.
- drzewa lub krzewy usuwane w celu przywrócenia gruntów nieużytkowanych do użytkowania rolniczego;
- drzewa lub krzewy owocowe, z wyłączeniem rosnących na terenie nieruchomości lub jej części wpisanej do rejestru zabytków lub na terenach zieleni;
- drzewa lub krzewy należące do IGO stwarzające zagrożenie dla Unii lub do IGO stwarzających zagrożenie dla Polski.
2. Numeracja drzew we wniosku musi odpowiadać ich numeracji zaznaczonej na dołączonych do wniosku mapie, projekcie zagospodarowania terenu lub rysunku.
3. Wniosek powinien być podpisany przez wszystkich właścicieli/posiadaczy nieruchomości na której znajdują się wnioskowane drzewa lub krzewy lub przez ustanowionego przez nich pełnomocnika. W przypadku podpisów elektronicznych, niezbędne jest dołączenie podpisów elektronicznych wszystkich współwłaścicieli lub posiadaczy nieruchomości.
4. Jeśli dane w księdze wieczystej prowadzonej dla nieruchomości na której znajdują się wnioskowane do usunięcia drzewa lub krzewy, nie są aktualne, należy dołączyć dokument potwierdzający jej własność.
5. Kompetencje w zakresie wydawania zezwoleń na usunięcie drzew
i krzewów z terenów nieruchomości będących własnością Gminy Susz - z wyjątkiem nieruchomości będących w użytkowaniu wieczystym innego podmiotu oraz nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków - posiada Starosta Powiatu Iławskiego.
Podstawa prawna
Podstawa prawna wydawania decyzji w sprawie usunięcia drzew lub krzewów
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. 2024 poz. 572 tekst jednolity ze zm.),
- art. 83-90 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. 2024 poz. 1478 tekst jednolity ze zm.),
- rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie w sprawie wysokości stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów (Dz.U. 2017 poz. 1330),
- art. 3 pkt 8 i art. 402 ust. 5 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. 2025 poz. 647 tekst jednolity ze zm.),
- art. 96 ust. 1 i ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. 2024 poz. 1112 tekst jednolity),
Tryb odwoławczy
Od decyzji przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Elblągu (w przypadku nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków),
w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia (odbioru) za pośrednictwem Burmistrza Susza.
PLIKI DO POBRANIA:
Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów (30,71KB)
Zgłoszenie zamiaru wycinki drzewa (17,85KB)