Jesteś tutaj

Budżet 2013 roku wykonany bez deficytu ze znacznym zmniejszeniem zadłużenia

W dniu 12 czerwca odbyła się jedna z najważniejszych sesji Rady Miejskiej w Suszu w sprawie udzielenia burmistrzowi absolutorium za wykonanie budżetu za rok 2013.

Burmistrz Krzysztof Pietrzykowski przedstawił radnym sprawozdanie z wykonania budżetu, poinformował o stanie finansów gminy, a także na podstawie informacji składanych przez przedsiębiorców przedstawił sytuację gospodarczą gminy.

Budżet 2013 roku wykonano:
- Dochody w kwocie  44.869.552,31zł. – tj. 100,63%
- Wydatki w kwocie 44.945.127,64zł.  - tj. 96,82%

Na koniec 2013 roku planowany deficyt miał wynieść 2.846.281,17zł. a wyniósł 75.575,32zł. Po rozliczeniu inwestycji realizowanych z dofinansowaniem Unii Europejskiej budżet 2013 roku zamknął się nadwyżką ok. 140.000,00zł.

Przy jednoczesnym zrealizowaniu wszystkich 75 zaplanowanych inwestycji nastąpił największy od wielu lat spadek zadłużenia gminy z: 46,15% do 36,89% tj. ok. 2.000.000,00zł.

Ponadto na koniec 2013 roku wypracowano nadwyżkę operacyjną w wysokości  4.500.000,00zł, którą przeznaczono na działania prorozwojowe gminy.

Wykonany budżet 2013 roku jest wyraźnym przełamaniem niekorzystnych tendencji hamujących rozwój gminy. Tworzy warunki do planowania dalszego jej rozwoju w następnych latach bez konieczności  zwiększania zadłużenia.

Podjęte działania i ich pozytywne efekty sprawiły, iż budżet na 2014 rok w stosunku do budżetu z roku 2013 został zaplanowany z zadłużeniem mniejszym o 6%, z jednoczesnym zwiększeniem wydatków inwestycyjnych o 2.000.000,00zł. bez uwzględnienia dodatkowo zewnętrznych funduszy unijnych i krajowych, które są w trakcie realizacji.

Rada Miejska po zapoznaniu się ze sprawozdaniem z wykonania budżetu jednogłośnie udzieliła burmistrzowi absolutorium.

Na podstawie danych pochodzących ze składanych deklaracji podatkowych widać, że w ostatnich latach nastąpił wyraźny rozwój zakładów działających w gminie:

Wzrost powierzchni  gruntów przeznaczonych pod działalność gospodarczą:

- w roku 2010 – 516.448m² w 2014 – 1.297.778m², wzrost o 151%

Wzrost  powierzchni  budynków przeznaczonych pod działalność gospodarczą:

- w roku 2010 – 64.757m² w 2014 – 86.069m², wzrost o 33%

Wzrost  powierzchni  budowli przeznaczonych pod działalność gospodarczą:

- w roku 2010 – 30.672.454m² w 2014 46.760.299m², wzrost o 52%

Dochody firm uwidocznione w  podatku CIT:

- w roku 2010 – 20.000,00zł. w 2013 – 186.000,00zł.

Nastąpił wyraźny wzrost rentowności zakładów, które prowadzą działalność w gminie i są objęte podatkiem dochodowym od osób prawnych CIT.    

Stabilizacja kosztów prowadzenia działalności poprzez, m.in. utrzymanie cen wody i ścieków przez Zakład Usług Komunalnych na poziomie z roku 2010 tworzą coraz większe zainteresowanie podmiotów zewnętrznych inwestowaniem w gminie.

Na przełomie 2013 i 2014 roku nastąpiła znaczna poprawa finansów gminy, która jest efektem wcześniejszych decyzji. Obecny budżet jest budżetem proinwestycyjnym, a gmina jest przygotowana do aplikowania o fundusze unijne w nowej perspektywie na lata 2014-2020.

Ponadto wyprzedzając zapisy ustawy o systemie oświaty w 2013 roku we wszystkich szkołach wiejskich na terenie gminy Susz utworzono oddziały przedszkolne, w których dzieci w wieku od 3 do 5 lat mają zapewnioną fachową opiekę przedszkolną.