Serwis internetowy Gmina Susz
Młodzieżowa debata. Młodzi aktywni świadomi i odpowiedzialni dorośli
Dnia 01 kwietnia 2014 roku w Publicznym Gimnazjum im. Kawalerii Polskiej w Suszu odbyła się debata plenarna na temat: „Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?”.
Uczestniczyli w niej zaproszeni goście:
• dyrektor Publicznego Gimnazjum im. Kawalerii Polskiej pani Janina Kaniecka
• pani sołtys Regina Szplinder
• pani harcmistrz 17 Suskiej Drużyny Harcerskiej Anna Smolarska
• pan Burmistrz Krzysztof Pietrzykowski
• pan radny, lokalny biznesmen, sympatyk sportu i wolontariatu Marian Górny
• lokalny działacz, pan Karol Dybich
• drużynowy 17 Suskiej Drużyny Harcerskiej pan Dawid Nowakowski
oraz uczniowie naszego gimnazjum, którzy wykazali się młodzieżową aktywnością, pasją i propagowaniem w swoim środowisku uniwersalnych wartości: Karolina Zakrzewska, Anna Maćkiewicz, Patrycja Sterczak, Piotr Dybich, Tymoteusz Czajkowski, Dawid Talarek, Martyna Szczotka, Aleksandra Piotrowska, Emilia Kozikowska, Daria Tomaszewska, Julia Kierska, Alicja Dombrowa, Maciej Stach, Monika Kowaleska, Damian Retka, Oskar Juszczak, Aleksandra Deszczak, Arek Lewandowski, Marta Jaroszewska, Mikołaj Ryll, Arkadiusz Osowski, Wiktoria Korwek, Magdalena Michałowska.
Debatę prowadzili: Kinga Lendzion i Mateusz Malinowski, którzy ubiegają się o mandat młodzieżowego posła XX sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży. W trakcie debaty dyskutowano o możliwościach jakie daje młodemu pokoleniu życie w demokratycznym państwie. Spotkanie zakończyło się opracowaniem wniosków, które zostały spisane i umieszczone na platformie Sejmu Dzieci i Młodzieży.
Wnioski z debaty.
1. Wspierać rozwój samorządności uczniów, ponieważ samorząd uczniowski jest pierwszą szkołą demokracji.
2. Większa samodzielność uczniów w rozwiązywaniu różnych spraw.
3. Kreowanie liderów.
4. Działalność zespołowa.
5. Wsparcie dorosłych i pokazywanie dobrych wzorców.
6. Promowanie aktywności uczniów poprzez działalność w drużynach harcerskich, sportowych, muzycznych i innych.
7. Promowanie działalności charytatywnej.
8.Kształcenie postaw bezinteresownego działania młodych (wolontariat).
9. Znajomość praw ucznia i praw obywatelskich.
10. Lokalne akcje promujące różne rodzaje aktywności z uwzględnieniem osób niepełnosprawnych.
11. Nie blokować kreatywności młodych ludzi a starać się ją ukierunkowywać.
12. Stwarzanie warunków do aktywności młodzieży w środowisku lokalnym.
13. Zachęcanie młodzieży do udziału w sesjach Rady Miasta i Gminy, by zainteresować ich sprawami lokalnymi.
14. Współpraca z organizacjami młodzieżowymi np.: samorząd uczniowski, harcerze, w celu podejmowania wspólnych działań.
15. Promowanie zainteresowań tematyką lokalną, krajową by budzić świadomość obywatelską.
info. Dorota Rykaczewska